Utworzenie punktu dydaktycznego Publiczne Przedszkole nr 5 w Radomsku
Projekt pn. „Utworzenie punktu dydaktycznego Publiczne Przedszkole nr 5 w Radomsku” otrzymał dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi w ramach konkursu z dziedziny Edukacja Ekologiczna pn. „Nasze Ekologiczne Pracownie”.
W ramach projektu powstała ekologiczna, zewnętrzna pracownia, która pozwoli przedszkolakom poznawać świat przyrody. Ogród został podzielony na 4 strefy tematyczne: Jestem ogrodnikiem, W krainie pszczół, Eko – Zabaw i Leśnego detektywa.
Na obszar przeznaczony do tego celu składają się tereny zieleni (120m kw. w kształcie zbliżonym do kwadratu, prostokąt o powierzchni 20 m kw. oraz miejsce na zagajnik brzozowy (6 brzóz pożytecznych zajmujących powierzchnię około 60m kw.) oraz część z kostki brukowej. Jest to obszar na którym będą odbywać się gry terenowe, eksperymenty a strefa ta będzie łącznikiem pomiędzy strefą ,,Jestem ogrodnikiem", ,,Krainą pszczół" a strefą ,,Leśnego detektywa". W ramach projektu nasadzono żywopłot (80 mb), który oddzielać ma teren przedszkola od dwóch ruchliwych ulic.
W strefie "W Krainie Pszczół" znajdują się skupiska roślin miododajnych (tj. hortensja bukietowa, róża okrywowa, lawenda wąskolistna, żurawka ogrodowa). Będzie to również miejsce spotkań z zaproszonymi gośćmi: pszczelarzem, ogrodnikiem, rolnikiem. Obok znajduje się: tablica edukacyjna "Rozwój pszczoły" oraz Ul Wielkopolski. W tym miejscu przedszkolaki poznają pszczelą społeczność, rośliny miododajne, cykl produkcji miodu i jego właściwości zdrowotne, nauczą się jak dbać o pszczoły.
Strefa ,,Jestem ogrodnikiem" przeznaczona jest do przedszkolnych upraw. Miejsce które umożliwi dzieciom lepsze poznanie mini eko-systemów np. ogródek ziołowy (mięta, lubczyk, koper ogrodowy, bazylia, szczypiorek, tymianek). Przez zabawę i edukację przedszkolaki będą uczyć się samodzielnego uprawiania ogrodu, wykonywania takich prac jak : przygotowanie gleby, sadzenie, sianie i pielęgnacja roślin. Nauczą się jak dbać o ogrodowe rośliny, poznają zjawiska zachodzące w przyrodzie. Nabędą umiejętność korzystania z narzędzi ogrodniczych. W końcowym etapie zebrane zbiory posłużą do edukacji związanej ze zdrowym odżywianiem.
Integralną częścią projektu jest Strefa Eko - Zabaw wykorzystywana do Quizów przyrodniczych, zabaw tropiących, eksperymentów, działalności plastycznej i muzycznej. Jest to przejście do Strefy "Leśnego Detektywa" z wykorzystaniem ścieżki sensorycznej.
Obszar strefy ,,Leśnego Detektywa" stanie się dla dzieci inspiracją do poznawania bogactwa i piękna lasu. Dzieci znajdą tu Brzozowy Zagajnik a w nim Koło Wiedzy i Tablicę poświęconą różnorodności świata ptaków. Istotnym elementem jest ,,Światowid -Grzyby", który pozwoli dzieciom poznać różne gatunki grzybów i poszerzyć wiedzę na temat grzybów jadalnych i niejadalnych, zrozumieć ich znaczenie w przyrodzie. Jest to strefa samodzielnych doświadczeń, działań plastycznych, spotkań z leśnikiem. Swoje miejsce mają tu budki lęgowe i karmniki a przedszkolaki rozwijają - będą umiejętność dbania o skrzydlatych przyjaciół. Znajdzie się tam również stacja meteorologiczna wraz z wyposażeniem, które będzie wykorzystywana przez wychowanków naszego przedszkola do prowadzenia badań, obserwacji różnych zjawisk atmosferycznych.
W ramach projektu zaplanowano:
- Zakup elementów wyposażenia punktu, w tym m.in. gry/instalację, stacja meteorologiczna, altana do prowadzenia zajęć na świeżym powietrzu, ławki, budki dla ptaków, poidełka, ule dydaktyczne, ścieżka sensoryczna, narzędzia ogrodowe.
- Zakup roślin (drzewa, krzewy, byliny, trawy, nasiona warzyw i ziół) i dokonanie nasadzeń (przygotowanie gruntu pod nasadzenia – zakup żwiru, torfu, ziemi, kory.
- Zakup pomocy dydaktycznych tj. lupy, figurki edukacyjne
- Realizację zajęć/ wydarzeń w nowo utworzonym punkcie dydaktycznym.
Stworzenie ekologicznej pracowni wpłynie na zbliżenie przedszkolaków do świata przyrody. Często zdarza się, że w niewystarczającym zakresie wykorzystuje się najbliższe środowisko oraz otoczenie jako środek edukacji ekologicznej. Bezpośrednia obserwacja i doświadczenie jako metody nauczania i uczenia się oraz poznawania i przeżywania bogactwa przyrody są niezwykle ważnym aspektem kształtowania właściwych proekologicznych postaw u dzieci i środowiska lokalnego.
Zakończenie realizacji zadania: 31.08.2025 r.
Całkowita wartość zadania: 62 683,15 zł
Dotacja z środków WFOŚiGW w Łodzi: 58 492,00 zł
Link do strony internetowej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: www.wfosigw.lodz.pl
