Utworzenie ekopracowni w Publicznej Szkole Podstawowej nr 9 im. Henryka Sienkiewicza w Radomsku
Projekt pn. „Utworzenie ekopracowni w Publicznej Szkole Podstawowej nr 9 im. Henryka Sienkiewicza otrzymał dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi w ramach konkursu z dziedziny Edukacja Ekologiczna pn. „Nasze Ekologiczne Pracownie”.
Projekt pn. „Utworzenie ekopracowni w Publicznej Szkole Podstawowej nr 9 im. Henryka Sienkiewicza otrzymał dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi w ramach konkursu z dziedziny Edukacja Ekologiczna pn. „Nasze Ekologiczne Pracownie”.
W ramach projektu powstała nowoczesna ekopracownia ekologiczna "Audytorium przyrodnicze". Jest to nowoczesna sala lekcyjna do prowadzenia zajęć edukacyjnych i pozalekcyjnych dla uczniów szkoły podstawowej. Pracownia jest miejscem, gdzie uczniowie zyskają możliwość odkrywania tajemniczego świata przyrody, twórczego rozwiązywania i analizowania zjawisk przyrodniczych i problemów ekologicznych. Nowoutworzone miejsce przeznaczone jest do realizacji zajęć z przedmiotów przyrodniczych, ściśle ze sobą powiązanych, takich jak: geografia, biologia z elementami przyrody i ekologii, język polski, język angielski, plastyka. Wspólną ścieżką edukacyjną dla tych nauk jest nauka o Ziemi. Pracownia będzie doskonałym miejscem rozpoznania powiązań i zależności między tymi dziedzinami nauki. Zapewni to głębszą asymilację wiedzy i przyczyni się do efektownego stosowania w praktyce umiejętności i wiadomości przyrodniczych.
W pracowni stworzono warunki do lepszego i bardziej inspirującego uczniów zdobywania wiedzy i rozwijania zainteresowań. Uczniowie będą zdobywać wiedzę i umiejętności z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu i pomocy ułatwiających proces uczenia się. Wykorzystanie różnorodnych środków dydaktycznych w procesie edukacyjnym oddziałuje na różne zmysły uczniów, pozwala kształtować samodzielność, kreatywność, rozwijać świadomość naukową, a tym samym w znaczący sposób podnieść atrakcyjność prowadzonych zajęć. Utworzenie nowoczesnej, kreatywnej, dobrze wyposażonej i zintegrowanej naukowo pracowni przyrodniczej będzie służyło polepszeniu warunków nauczania, podniesieniu poziomu i efektów kształcenia, a także pozwoli na budowanie wysokiej jakości systemu edukacji uczniów, zdecydowanie wpłynie na podniesienie świadomości ekologicznej już od najmłodszych lat. Działania edukacyjne z wykorzystaniem zakupionego w ramach projektu sprzętu realizowane będą na zajęciach dydaktycznych, konkurach, sympozjach naukowych, zajęciach pozalekcyjnych. Obszary, na które będzie położony szczególny naciski obejmą:
-poznawanie praw i mechanizmów rządzących przyrodą;
-zapoznanie z metodologią badań naukowych;
-dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy zjawiskami przyrodniczymi a działaniami człowieka;
-dostrzganie zależności między działalnością człowieka a stanem środowiska;
-rozbudzanie wrażliwości na otaczającą nas przyrodę;
-kształtowanie nawyków proekologicznych;
-poznawanie metod pozyskiwania energii z niewyczerpalnych źródeł naturalnych;
-kształtowanie potrzeb racjonalnej gospodarki odpadami i zapobieganie ich powstawaniu.
W ramach projektu zaplanowano:
- Zakup elementów wyposażenia pracowni, w tym m.in. szafy, gabloty, tablice kolumnowe, ławki, krzesła, biurko, szafy, fototapeta, stojaki na mapy, wskaźnik.
- Zakup roślin doniczkowych i donic.
- Zakup pomocy dydaktycznych tj. pakiet filmów, zestawy naukowe / doświadczalne (fotowoltaika, samochód napędzany wodorem), interaktywne plansze, plansze edukacyjne.
- Zakup sprzętu audiowizualnego, komputerowego tj. laptop, monitor interaktywny.
- Prace remontowe obejmujące wymianę oświetlenia.
- Realizację zajęć/ wydarzeń w nowo utworzonej ekopracowni.
Charakter pracowni ma za zadanie podkreślać ścisły związek człowieka ze środowiskiem naturalnym i wskazywać relacje między nimi. Utworzenie nowoczesnej pracowni ekologicznej - "Audytorium przyrodniczego" - zintegrowanej pracowni przedmiotowej, to przede wszystkim polepszenie warunków nauczania, zapewniających większe możliwości rozbudzenia zainteresowań nauką i prawami natury. Nowe warunki nauki będą gwarantem kształtowania świadomego korzystania z nauki oraz przejawiania proekologicznych postaw w przyszłym życiu i świadomego korzystania z dóbr natury a także rozwijania umiejętności cyfrowych.
Zakończenie realizacji zadania: 31.08.2025 r.
Całkowita wartość zadania: 74 762,00 zł
Dotacja z środków WFOŚiGW w Łodzi: 59 999,00 zł
Link do strony internetowej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: www.wfosigw.lodz.pl
