W STRONĘ PIKTORIALIZMU...

1 kwietnia 2016


Muzeum Regionalne im. Stanisława Sankowskiego w Radomsku oraz Towarzystwo Fotograficzne im. Edmunda Osterloffa w Radomsku zapraszają na otwarcie wystawy fotograficznej

Roberta Pawłowskiego „W stronę piktorializmu – fotografie w XIX wiecznej technice oleju”, w dniu 8 kwietnia 2016 r. (piątek), godz. 18.00, Galeria Muzeum, ul. Narutowicza 1.

Robert Pawłowski rocznik 1971

Technikami szlachetnymi zainteresował się w Wyższym Studium Fotografii.  Od roku 2010 zajmuje się techniką oleju, która w jego opinii jest wyjątkowa, a uzyskane efekty niejednokrotnie odbiegają od standardów tradycyjnej fotografii. Nieostre, rozmyte, mgliste portrety i fotografie miast choć wykonane współcześnie, często przywodzą na myśl piktorialne tradycje.

  • .

Olej  

XIX wieczna technika fotograficzna należąca do tzw. technik szlachetnych. Proces nierozerwalnie kojarzony z PIKTORIALZMEM, pierwszym nurtem w fotografii zapoczątkowanym w Anglii na przełomie XIX i XX wieku.  Ideą nowego kierunku było  zerwanie z mechanicznym procesem pozytywowym i uznanie fotografii za rękodzieło. W odróżnieniu od produktów fabrycznych prace w tzw. technikach szlachetnych  powstawały całkowicie ręcznie.  Zwykle bazę stanowił papier do akwareli lub innych technik wodnych. Tak zaistniały między innymi techniki gumy, carbo, olej i inne. Stosującym je autorom techniki te pozwalały nadawać swoim pracom cech indywidualnych i niepowtarzalnych. takich jak selektywne powstawanie obrazu,  duża swoboda w tonalności, ostrości itp.

Sama technika oleju powstała  ok. roku 1850 za sprawą jej twórcy Alphonsa Louisa Potevin, który do nanoszenia farby używał wałka malarskiego. W roku 1904  Rawlins zmodyfikował wcześniejszą wersję wprowadzając jako główne narzędzie pędzel malarski. Według niego pędzel dawał znacznie większą możliwość interpretacji. W Polsce propagatorami oleju byli Edmund Osterloff  i Henryk Mikolasch. W okresie powojennym olej został niemal całkowicie zapomniany. W 2006 roku rekonstrukcji techniki dokonali uczniowie Andrzeja Pytlińskiego z Wyższego Studium Fotografii w Jeleniej Górze.