Przeciw wariantowi "C"

10 listopada 2016


To było pierwsze spotkanie na temat obwodnicy w tak dużym gronie. W dyskusji przedstawiono kilka aspektów inwestycji

Na zaproszenie Starosty Powiatu Radomszczańskiego przybyli m.in. miejscy i powiatowi samorządowcy, parlamentarzyści, przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska oraz przedstawiciele gmin i powiatów, przez które przechodzi droga krajowa 91 (alternatywna droga do DK1, która w przyszłości zostałaby płatną autostradą).

Wszyscy przybyli na spotkanie zgodnie stwierdzili, że obwodnica jest konieczna, w przeciwnym razie Radomsko zostanie „rozjechane” przez ciężkie samochody, a radomszczanie zostaną narażeni na paraliż komunikacyjny w centrum miasta.

Niezależnie od możliwych scenariuszy autostrada A1 będzie budowana przed obwodnicą Radomska.

- W tym momencie jest gotowa już dokumentacja i mogę ogłaszać przetarg na A1. W przypadku obwodnicy jestem w połowie drogi. Niezależnie jaki scenariusz się ziści, to obwodnica zawsze będzie budowana później niż A1. Jeśli procedura będzie kontynuowana, to istnieje szansa, że obwodnica będzie zrealizowana do 2021 roku. Mimo wszystko A1 będzie realizowana jako pierwsza - wyjaśnia Marek Brodowski, naczelnik Wydziału Dokumentacji GDDKiA Odział w Łodzi.

Dużą część spotkania zajął temat wariantu południowej obwodnicy Radomska. Niektórzy stwierdzili, że obwodnica musi powstać za wszelką cenę, bez względu na wariant czy też straty, jakie mogliby ponieść mieszkańcy oraz całe miasto.

Z takim podejściem nie zgadza się prezydent Miasta Radomsko Jarosław Ferenc, którego poparł Przewodniczący Rady Miejskiej Jacek Gębicz oraz Starosta Powiatu Radomszczańskiego Andrzej Plutecki.

- Według nas decyzja Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska jest błędna, dlatego wnieśliśmy odwołanie. Są budowane drogi w Polsce , które przebiegają przez tereny dużo cenniejsze środowiskowo i gdzie spotyka się większy opór społeczny. My mieszkańcy Radomska poprzez stanowisko Rady Miasta uważamy – co wynika z konsultacji z mieszkańcami – wariant C za niewłaściwy - wyjaśniał prezydent Radomsko Jarosław Ferenc.

- Droga w wariancie A po KOPI biegnie skrajem lasu, ma jeszcze półtora kilometra do Warty. Zawsze istnieją inne możliwości ograniczenia wpływu na przemieszczanie się zwierząt jak np. budowy specjalnych przejść. Dla inwestora będzie to znacznie tańsze niż budowa obwodnicy w wariancie C, który jest o 10 mln droższy od A po KOPI – zauważył.

- Żyjemy tu w Radomsku i chcemy mieć wpływ na to, jak w przyszłości będzie wyglądało nasze miasto, dlatego nie możemy dopuścić do budowy obwodnicy za wszelką cenę i wyboru wariantu, który będzie niekorzystny dla miasta - dodał starosta Andrzej Plutecki.

Budowa autostrady A1 to także problem wszystkich gmin i powiatów znajdujących się przy drodze 91, jak Kamieńsk, Rozprza czy Srock. Dla nich trudnym do przyjęcia był fakt, że obecnie nie ma pieniędzy ani na przebudowę drogi 91, ani na budowę obwodnic w ich gminach.

Podczas kilkugodzinnej dyskusji, która zakończyła się zgodnym "za" za obwodnicą, widać było ogromną determinację samorządowców, którym leży na sercu dobro mieszkańców. Miejmy nadzieję, że ta determinacja przełoży się na realizację inwestycji zgodnie z oczekiwaniami.

Prezydent Miasta Radomsko Jarosław Ferenc 7 listopada wystosował odwołanie na podjętą przez RDOŚ negatywną decyzję co do przebiegu obwodnicy w wariancie A po KOPI. Miasto czeka na decyzję.