Networking

3 stycznia 2018


Podczas prowadzenia swojego biznesu na swojej drodze spotkasz różnych ludzi – partnerów, klientów, dostawców, ale też osoby teoretycznie z “zupełnie innej bajki”. Czy zdajesz sobie sprawę, że każdy z nich może wnieść coś dobrego do Twojej firmy? Musisz tylko nawiązać z nim odpowiednią relację. A do tego właśnie służy networking.

Dobrze zbudowana sieć networkingowa przyniesie Ci nowych Klientów, a nawet pomoże znaleźć rozwiązania problemów, które napotkasz na swojej drodze. Jeśli uda Ci się odpowiednio utrzymywać dobre relacje (co oznacza także dawanie wartości od siebie!), to Twoi biznesowi znajomi zadziałają jak sieć poleceń. Jak to zrobić?

Daj coś od siebie

Networking nie polega na jednostronnym czerpaniu korzyści. To relacja, która powinna być wyrównana – w takim stopniu powinieneś z niej brać, jak i dawać. Aby wszystko działało tak jak trzeba, trzeba zadbać o sytuację, w której obie strony są zadowolone. Tylko to zagwarantuje nam sukces. Dlatego dobrze jest zacząć od maksymy: jeśli czegoś potrzebuję, najpierw muszę sam coś dać. Wyjdź pierwszy z inicjatywą, daj drugiej stronie pewną korzyść a długofalowe efekty na pewno Cię zaskoczą.

Naucz się aktywnie słuchać

Kluczem do sukcesu są odpowiednie pytania. Dzięki nim możesz sprawić, że nawet małomówna osoba opowie Ci o sobie i swoich projektach na tyle dużo, że będziesz w stanie określić: co mogę wnieść do tej znajomości? Aktywne słuchanie pozwoli Ci też na zbudowanie pozytywnego wizerunku w oczach drugiej osoby, a dzięki temu zostaniesz zapamiętany na dłużej!

Łącz kontakty

Poznawaj ze sobą ludzi. Jeśli jedna strona szuka kogoś do konkretnego zlecenia, a Ty znasz taką osobę – poleć ją! Dzięki temu Twoja sieć kontaktów stanie się większa, a dodatkowo będziesz mieć wśród swoich znajomych osobę, która wisi Ci przysługę (jakkolwiek niezręcznie to nie brzmi). To zaprocentuje w przyszłości. Być może nigdy nie zdarzy się sytuacja, w której to Ty będziesz potrzebować od niej pomocy, ale dobrze jest mieć świadomość, że w momencie kiedy taka potrzeba wystąpi – ktoś taki jest.

Przygotuj się

Wybieraj mądrze swoich rozmówców. Przed większymi konferencjami zrób research i przygotowany wybieraj osoby, które potencjalnie mogą Ci pomóc. Nie marnuj swojego czasu, bo tak jak wszędzie, w networkingu liczy się jakość, a nie ilość. Zbuduj własny klucz doboru swoich kontaktów i wybieraj na rozmówców konkretne osoby.

Znajdź czas na networking

Tworzenie dobrej sieci networkingowej to czysty biznes, który będzie procentować przez długie lata. Dlatego rozmawiaj i zyskuj nowe kontakty. Może się to okazać bardziej efektywne niż Twoje dotychczasowe działania marketingowe – naprawdę! A jeśli nie wiesz od czego zacząć, zrób listę konferencji i wydarzeń, które są powiązane z Twoim biznesem i branżą w której działasz i wybierz się na nie.

Esencją networkingu jest stworzenie sieci kontaktów, ludzi którzy mogą sobie wzajemnie pomóc. Nie bój się być częścią czyjejś sieci, bo możesz na tym tylko zyskać!