Informacja o programie usuwania azbestu w roku 2020

13 stycznia 2020


Mieszkańcy Radomska, jak co roku, mogą ubiegać się o sfinansowanie usunięcia odpadów zawierających azbest. Wnioski należy składać do Urzędu Miasta Radomska do końca marca.

Zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej w Radomsku Nr XXIII/176/12 z dnia 21 marca 2012 roku w sprawie uchwalenia „Regulaminu finansowania zadań z zakresu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu miasta Radomska” Miasto Radomsko finansuje usługę usunięcia tj. transportu i unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest pochodzących z wymiany pokrycia dachu lub elementów elewacji budynków na nieruchomościach  zlokalizowanych w granicach administracyjnych miasta Radomska.

W związku z powyższym osoby dysponujące prawem własności lub innym prawem do dysponowania nieruchomością na terenie miasta Radomska, na której znajdują się wyroby zawierające azbest, którzy w bieżącym roku planują wymianę pokrycia dachu, mogą składać w terminie do 31 marca 2020 r.  wnioski  do Urzędu Miasta w Radomsku o sfinansowanie usługi usunięcia tj. transportu oraz unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest. Właściciele występujący z wnioskiem o sfinansowanie usługi odbioru i utylizacji odpadów zawierających azbest zobowiązani są do dostarczenia do Urzędu Miasta kserokopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez Starostwo Powiatowe, zgłoszeń robót budowlanych polegających na demontażu pokrycia dachu z azbestu złożonych do Starostwa Powiatowego w Radomsku zgodnie z Prawem budowlanym lub kserokopii wymaganych prawem pozwoleń na budowę. Jest to warunek konieczny do uzyskania dotacji  z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Odpady zawierające azbest pochodzące z wymiany pokrycia dachu muszą zostać zmagazynowane na działce właściciela w miejscu, gdzie możliwy będzie dojazd samochodem ciężarowym i załadunek zgromadzonych odpadów. Jeżeli nie będzie zapewniona możliwość dojazdu samochodem ciężarowym odpady nie zostaną odebrane. Aby skorzystać w bieżącym roku z niniejszego programu, wyroby zawierające azbest winny być zdemontowane w terminie do 30.09.2020 r. a odpady zawierające azbest należy złożyć na palecie i szczelnie zapakować w folię polietylenową.
Po zebraniu wniosków od mieszkańców i zbilansowaniu zakresu prac na rok 2020 zostanie sporządzony wniosek o dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Po pozytywnej ocenie wniosku przez Fundusz, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych zostanie wyłoniona firma, która dokona odbioru i utylizacji odpadów zawierających azbest. Wyłoniona firma ustali z właścicielem posesji termin odbioru odpadów.
Koszt demontażu oraz nowego pokrycia dachu jest kosztem właściciela posesji.
Jednocześnie przypominamy, że zgodnie z § 6 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest, wykonawca prac polegających  na usuwaniu wyrobów zawierających azbest z miejsca, obiektu budowlanego obowiązany jest do zgłoszenia zamiaru przeprowadzenia tych prac właściwemu organowi nadzoru budowlanego, właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy oraz właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu w terminie co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem prac.

Prawidłowo przygotowane do transportu zdemontowane płyty azbestowo – cementowe muszą być równo ułożone bezpośrednio na palecie lub w worku typu BIG-BAG, a  całość (paletę lub paletę z workiem typu BIG-BAG) należy dodatkowo zabezpieczyć folią stretch. Poniżej przykładowe zdjęcie.