Historia pewnej miłości

5 lipca 2016


W najbliższą niedziele 10 lipca o godzinie 19.00 zapraszamy na Kolory Polski – Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej. 

 

Koncert odbędzie się w klasztorze Ojców Franciszkanów - Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej, ul. Narutowicza 3. 

Wstęp wolny.

  • Wykonawcy:

Arte Dei Suonatori kameralnie, w składzie: Aureliusz Goliński – skrzypce, Joanna Kreft – II skrzypce, Ewa Golińska – altówka, Maciej Łukaszuk – wiolonczela, Joanna Boślak-Górniok – klawesyn, Dagmara Barna – sopran

Orkiestra Arte dei Suonatori, założona przez skrzypków Ewę i Aureliusza Golińskich, jest jedną z najciekawszych formacji specjalizujących się w wykonywaniu muzyki barokowej i klasycznej, a także najlepiej rozpoznawalną na międzynarodowej scenie muzycznej polską orkiestrą barokową.

Grający na dawnych instrumentach zespół wypracował własny, indywidualny styl wykonawczy, charakteryzujący się pięknym brzmieniem, żywiołową, a jednocześnie głęboką ekspresją oraz łatwością w przyswajaniu sobie różnych muzycznych stylów i idiomów estetycznych. Śródziemnomorska potrawa, którą po polsku należałoby nazwać przekładańcem, dała swą nazwę ciekawej formie muzycznej – pasticcio.

Niezwykle popularna w XVIII wieku, polegała na „komponowaniu” nowego utworu (najczęściej opery) z fragmentów utworów już istniejących, często autorstwa różnych kompozytorów.Podejście do pojęcia praw autorskich było zgoła inne, a takie muzyczne zapożyczenie traktowano jako wyraz uznania, nie kradzież. Właśnie tę nietypową formę – pasticcio – wybrał zespół Arte dei Suonatori do opowiedzenia historii miłosnej.

Będzie to opowieść nie wprost, pełna poetyckich odniesień i niedopowiedzeń. Orkiestra wcieli się w rolę antycznego chóru, który wprowadza nastrój, komentuje i kreuje atmosferę. Solistka zaś, w poszczególnych ariach, prowadzić będzie słuchaczy przez niezwykle zawiły świat emocji, paradoksów i wyzwań towarzyszących uczuciu zwanemu miłością. Autorką tego pasticcio jest skrzypaczka i altowiolistka od wielu lat współpracująca z Arte dei Suonatori – Anna Nowak-Pokrzywińska. Wykorzystała ona fragmenty dwóch oper angielskiego kompozytora epoki baroku Henry’ego Purcella: „Królowej Wróżek” oraz „Dydony i Eneasza”.